2021/06/13. Ням гараг Дугаар: #1942

СЭТГЭЛИЙН ДАРХЛАА

Коронавируст халдварын шалтгаант "Гэмтлийн дараах стрессийн эмгэг" гэж юу вэ?

— Ч. Баяржаргал   2021 оны 05 сарын 19

"Гэмтлийн дараах стрессийн эмгэгийн тухай” СЭМҮТ-ийн зөвлөх эмч Д.Лянхуа дараах зөвлөгөөг өглөө. 

Гай гамшиг бүхий аймшигт аюулыг нүдээр харж, биеэрээ туулж, сэтгэлээрээ мэдэрсэн хүн аймшигт үйл явдал болсноос хэдэн долоо хоног, сар, жилийн дараа айдас, үзэн ядалт мэтийн хүчтэй сэтгэлийн дарамттай байж болдог. Ийм гарал үүсэлтэй сэтгэлийн дарамтыг "Гэмтлийн дараах стрессийн эмгэг" гэнэ.

Дэлхий нийтийг хамарсан цар тахал болох Ковид-19 өвчин түүнтэй холбоотой цаг үеийн нөхцөл байдал нь хүн бүрд айдас түгшүүр, үзэн ядалт, сэтгэлийн дарамтыг мэдрүүлж, гэмтлийн дараах стрессийн эмгэг үүсэх шалтгаан болж байна. Энэхүү сэтгэл хөдлөлийн хариу урвалуудыг сэтгэцийн эрүүл мэндийн  шинжлэх ухаанд гэмтлийн дараах стрессийн эмгэг хэмээн оношилдог.

Бид шинжлэх ухаанаар батлан гаргасан нэршил, эмчилгээний заавар зөвлөгөө, урьдчилан сэргийлэх аргуудыг мэддэг, хэрэгжүүлдэг байх нь өөрийнхөө болон гэр бүл, улс орныхоо өмнө хүлээсэн томоохон үүрэг хариуцлага гэдгийг ухамсарлах нь хамгийн чухал юм.

Гэмтлийн дараах стрессийн эмгэгийн үед сэтгэл зүйд илрэх шинж тэмдгүүд:

  • Ирээдүйдээ итгэлгүй болох
  • Цочромтгой болох
  • Хар дарж зүүдлэх
  • Сөрөг итгэл үнэмшилтэй болох
  • Түрэмгий болох
  • Сөрөг сэтгэл хөдлөлүүд бий болох
  • Таагүй дурсамжууд байнга бодогдох
  • Нойргүйдэх 

Бие махбодод илрэх шинж тэмдгүүд:

  • Жин буурах
  • Толгой өвдөх
  • Нуруу өвдөх
  • Гэдсээр өвдөх
  • Булчин чангарах
  • Суулгах
  • Цээжээр өвдөх зэрэг шинжүүд илэрдэг.

Коронавируст халдварын шалтгаант гэмтлийн дараах стрессийн эмгэгийн тархалтыг судалсан олон судалгаа байна. Эдгээрээс дурдвал: 

- АНУ-д 18-30 насны залуусын  - 31.8%  нь

- БНХАУ-д 14-35 насны залуусын - 12.8% нь гэмтлийн дараах стрессийн эмгэгтэй гэсэн судалгаа гарчээ.

Гэмтлийн дараах стрессийн эмгэгийг хэрхэн даван туулах вэ?

  • Бясалгал хийх
  • Дасгал хөдөлгөөн хийх 
  • Сэтгэлдээ сөрөг зүйлс хадгалахгүй, гадагшлуулж байх 
  • Хөгжим сонсох
  • Хайртай хүмүүстэйгээ холбоо тогтоох
  • Төлөвлөгөө зохиох 
  • Зөв дадлуудаа хадгалах
  • Тэмдэглэл хөтлөх
  • Хоббиндоо цаг зарцуулах
  • Одоо цагтаа төвлөрөх
  • Чанартай нойр авах хэрэгтэй.

Хэрэв эдгээр аргууд үр дүнгүй бол сэтгэл зүйч болон сэтгэл засалч эмчид хандахыг зөвлөж байна.

Эх сурвалж: СЭМҮТ

Хуваалцах



Тод тусгал

Холбоотой

Сэтгэл тань өлсөж буйг дараах мэдрэмжүүд илэрхийлдэг

Хүн гэдэг бие махбод, оюун санаа, харилцаа болон сэтгэлээр өлсөж, цангадаг амьтан. Сэтгэл ч бас өлсөж түүнийгээ олон мэдрэмжээр илэрхийлж байдаг. Дэлгэрэнгүй

— Ч.Баяржаргал   2021 оны 06 сарын 04

Судалгаа: 7 хоногийн ажлын цаг нэмэгдэхийн хэрээр гэр бүл салалтын түвшин нэмэгддэг

Манай улсад жилд 4000 орчим гэр бүл гэрлэлтээ цуцлуулдаг гэсэн судалгаа бий. Салалтын шалтгаануудыг харвал архины хамаарал, хоорондын үл ойлголцол ихэнх хувийг эзэлж байна. Дэлгэрэнгүй

— Ч. Баяржаргал   2021 оны 05 сарын 25

Санал болгох

ЭМЯ: Гэртээ тусгаарлагдсан болон ойрын хавьтал болсон хүмүүст өгөх зөвлөмж

ЭМЯ-аас коронавируст халдвар (КОВИД-19)-ийн эмнэлзүйн шинж тэмдэг илэрч гэртээ тусгаарлагдсан хүн болон ойрын хавьталд дараах зөвлөгөөг өглөө. Гэр бүлийн бусад гишүүдээс аль болох өөрийгөө тусгаарлахАм, хоолойг давс, нимбэг, содтай бүлээн... Дэлгэрэнгүй

— Ч.Баяржаргал   өчигдөр

Анагаагч бодис ялгаруулагч "Шаргал үхэрдээ" загасны талаар сонирхолтой баримтууд

Doctor fish буюу Анагаагч “Шаргал үхэрдээ” загас нь Яст загасны дээд баг – Мөрөгийнхөн овогт багтдаг. "Ногоон хуудас" булангаараа энэ удаа Монгол улсын "нэн ховор" зүйл амьтнаар бүртгэгдсэн Шаргал... Дэлгэрэнгүй

— Ч. Баяржаргал   өчигдөр